Tukar daripada Facebook dan Instagram ke kedai online

Semakin ramai orang mula melihat peluang untuk memulakan perniagaan internet berbanding beberapa tahun lepas, tambahan dengan galakkan daripada kerajaan supaya rakyat memulakan perniagaan internet. Tetapi ramai yang tidak betul-betul tahu bagaimana untuk memulakan. Mereka kembali ke pilihan yang paling mudah disediakan iaitu menggunakan media sosial.
Mereka akan membuat halaman atau akaun baru untuk perniagaan mereka dan mula mempromosi mengenai produk mereka. Nombor telefon juga disediakan untuk mereka yang berminat dalam apa yang mereka jual. Lebih baik lagi, mereka tidak mewujudkan entiti perniagaan yang berasingan dan hanya menggunakan akaun peribadi mereka.
Ini mungkin kelihatan seperti cara yang terbaik dan paling logik untuk memulakan perniagaan online dan mendapatkan pelanggan, tetapi sebenarnya tidak. Terdapat begitu banyak kelemahan menggunakan media sosial sebagai platform utama untuk perniagaan online anda.
Apa yang anda pos di FB/Instagram hanya akan dilihat oleh sebahagian kecil orang-orang yang mengikuti perniagaan anda. Menjual produk dalam akaun peribadi anda akan menyakitkan hati rakan-rakan sebab mereka hanya akan melihat anda menjual, menjual dan menjual semata-mata.

Saya akan berkongsi dengan anda bagaimana anda boleh membuat bertukar dari Facebook dan Instagram ke web anda sendiri dengan semudah yang mungkin.
Proses peralihan
Sudah tentu perkara pertama yang anda perlu ada ialah memiliki laman web untuk orang ramai untuk melawat dan melihat produk anda. Anda boleh klik disini untuk memiliki laman web anda sendiri. Anda tidak perlu mempunyai kepakaran IT untuk menggunakan sistem kedai online kami. Selepas kedai online anda dibina, anda boleh memulakan proses pertukaran daripada Facebook dan Instagram ini
Kemas kini laman Tentang Anda dan Biografi
Anda perlu beritahu dalam halaman Tentang Anda bahawa mereka boleh melihat lebih banyak produk anda dan membeli secara online dengan pergi ke web anda. Pastikan anda memberikan link ke web anda. Dengan fungsi carian di website anda, ianya lebih memudahkan mereka mencari apa produk yang hendak mereka beli
Bina beberapa halaman/menu mengenai web baru anda
Kerana anda sudah mempunyai pengikut untuk perniagaan anda, anda boleh mula memberitahu mereka tentang web baru anda dengan mudah. Sila senaraikan manfaat membeli-belah di web anda berbanding dengan Facebook dan Instagram anda.
Di dalam Facebook, anda boleh terus letakkan link web anda disana. Bagi Instagram, anda perlu beritahu link ke web anda dalam bahagian biografi.
Menawarkan diskaun untuk pembelian melalui web anda
Siapa yang tidak suka diskaun? Pembeli yang berminat bersedia untuk mengambil langkah tambahan yang mudah hanya untuk mendapatkan diskaun tersebut. Sekarang ingat, bahagian yang penting bukanlah jumlah jualan. Yang penting adalah bagaimana mereka melalui proses pembelian. Apabila mereka melihat lebih mudah untuk membeli-belah di web anda dan tidak mengambil masa yang lama untuk membeli, mereka pasti datang membeli lagi.
Beritahu pelanggan anda yang sedia ada
Jika anda sudah mempunyai pelanggan yang ramai dan aktif. Beritahu kepada mereka bahawa anda kini mempunyai sebuah kedai online yang menyediakan lebih banyak kemudahan untuk mereka. Malah lebih baik jika anda mempunyai alamat e-mel mereka. Anda boleh isi alamat e-mel pelanggan anda dengan sistem shopping cart dan hantar emel pengumuman mereka. Ini akan menjimatkan banyak masa daripada menghantar mereka mesej atau e-mel satu demi satu.
Kesimpulan
Lama kelamaan anda akan mendapati bahawa bergantung semata-mata kepada platform media sosial untuk menjual produk anda adalah tidak efektif dan memulakan kedai online anda sendiri adalah langkah yang betul. Anda tidak perlu tinggalkan media sosial. Anda masih boleh menggunakannya sebagai platform pemasaran anda untuk membawa trafik ke kedai online anda. Hasilnya, pengunjung akan mempunyai pengalaman membeli-belah yang lebih baik dan akan terus membeli daripada anda.
Jika anda belum mempunyai laman web shopping cart sendiri, sila pilih pakej shopping cart di sini
ATAU KLIK BANNER DI BAWAH : 

Ulasan